CHANELLE GUYTON
تفاوت میکس و بلتینگ

میکس و Belting

به عنوان یک مربی آوا، معمولا با این سوال روبرو می شوم،

“تفاوت بین میکس و belting چیست؟”

قابل درک است که این دو عبارت می توانند به جای هم اشتباه گرفته شوند و باعث گمراهی خوانندگانی شود که سعی دارند به صدای قوی برسند. و با اینکه هر دو این ها خواننده را به سمت “صدای بزرگ” سوق می دهد، اما امیدوارم که بتوانم تفاوت بین آن ها را برایتان روشن کنم چرا که هر دو، روش های کاملا متفاوتی برای رسیدن به صدای قوی می باشد. برای اینکه بتوانم جواب خوبی به این سوال بدهم، باید در ابتدا مفهوم هر کدام از این کلمات را برایتان تعریف کنم.

Belting

بیایید با belting شروع کنیم. همه خواننده ها در جایی با عبارت belting مواجه شده اند و آن را شنیده اند، و با شنیدن این کلمه صفاتی مانند بلند، بزرگ، قدرتمند و غیره به ذهنشان آمده است…تا حدی درست است، البته سوال این است که این صدای بزرگ چگونه ایجاد می شود؟ در استادیوهای صدا، این کلمه اینطور تعریف می شود: “belting صدایی است که خانم ها صدای سینه خود را تا محدوده صدای سر بالا می برند…belting به معنای بلند خواندن صدای سر نمی باشد.”

یک تعریف فنی دیگر بیان می کند که:”belting یک تکنیک مخصوص خواندن است که در آن خواننده محدوده صدای سینه خود را بالاتر می برد که به صدایی بلندتر برسد؛ صدایی که از این طریق به دست می آید، شبیه به صدایی مانند فریاد زدن مداوم و تحت کنترل توصیف می شود.” به نظر من این تعریف طعنه آمیز است از آنجاییکه طبق تجربه من بیشتر خوانندگانی که آموزش ندیده اند به طور طبیعی همین رویکرد را برای خواندن نت های بالا دارند. به نظر بعضی ها این رویکرد گاهاً کار هم میکند اگرچه این روش برای بقیه آن ها نا موفق، خسته کننده و حتی آسیب رسان می تواند باشد.

میکس

روشی کاملاً متفاوت و ناآشنا که با عنوان صدای میانی نیز شناخته می شود. میکس کردن یک روش کاملا سیستماتیک است که در آن خواننده صدای سینه و صدای سر را ترکیب می کند که صدا در بین فارینجیل و رزوناتور سر ساخته می شود. بنابراین به جای بالا بردن وزن صدای سینه به محدوده بالاتر، میکس کردن به هماهنگ شدن تارهای صوتی کمک می کند و صدا را در حفره های دیگر توزیع می کند.

تمامی این ها به چه معناست؟ به بیانی ساده تر به این معنی است که belting فشار غیر ضروری به تارهای صوتی وارد می کند و وزن زیادی روی ماهیچه ها می آید که باعث می شود صدا نتواند به طور کامل رها و آزاد شود، در مقابل آن، میکس باعث می شود که صدا به طور مساوی توزیع شود که این امر صدای میزان شده ای را به دنبال دارد.

برای این که این موضوع را بهتر بفهمید باید درک خوبی از موقعیت حنجره، هماهنگی تارهای صوتی و طنین انداختن داشته باشید.

هنگامیکه خواننده به خود فشار می آورد و فریاد می زند، حنجره آنها بالا می رود. حنجره بالا باعث می شود که تارهای صوتی تحت فشار و تنش قرار گیرند به همین دلیل عادت سالمی نمی تواند باشد.

همینطور، تارهای ناهماهنگ، به همدیگر فشار سنگینی می آورند و وزن زیادی را متحمل می شوند که نتیجه آن صدای زورکی و تحت فشار است.

در آخر، در belting صدا از طریق دهان تشدید پیدا می کند و طنین می اندازد ، اما در صدای میکس، صدا در فارینکس تشدید میابد.. بهترین صدای شما در حال انتظار است.

مقاله ای از سینگینگ ساکسس

با تشکر از خانم زهره رضوی بخاطر ترجمه