تغییر وضعیت طول تارها
خوانندگی وزنه برداری نیست

ایران وکال

توصیه های ترسناک

…………………….

در علم صداسازی همیشه تلاش بر این بوده است که بزرگترین رزونانسها در اوج آرامش برخاسته شوند همان طور که هنرمند بزرگی مانند استاد شجریان نمونه ی زیبایی برای اثبات این موضوع است ؛ در حالی که در آرامش نشسته ، بدون کوچکترین فشار و تنش و خم و راست شدنی به راحتی از تمامی محدوده های صوتی اش استفاده می کند .

به قول راجرلاو هیچ ارتباطی بین یک آواز خوب و وزنه برداری وجود ندارد .

ولی متعجب می شوید اگر بدانید که من با یکی از اساتید بسیار محبوبم چه کارهای خارق العاده ای انجام می دادم شاید باور نکنید اما بلند کردن پیانو در حین خواندن نت های اوج ، یکی از این تمرین های محیرالعقول بود ! به همین دلیل بعد از آن تصمیم گرفتم که در کنار کنسرتهای دور دنیای خود با آقای رضازاده در المپیک وزنه برداری هم شرکت کنم ! از جمله اتفاقات عجیبی که دوباره برایم افتاد در ارتباط با پزشکی بود که تخصص حنجره داشت و از شانس بی نظیرمان اغلب خواننده ها به ایشان رجوع میکنند . آن زمان به دلیل ساعت ها تدریس و تمرین و صحبت کردن روزانه با هنرجویان تارهای صوتیم التهاب پیدا کرده بودند به همین دلیل به سرعت پیش ایشان رفتم و خواستم که عکسی از تارهای صوتیم بیندازند تا وضعیت آنها را بدانم . همان طور که حدس می زدم ، ملتهب شده بودند و به دلیل اینکه فرصتی برای استراحت دادن به صدایم نداشتم به وضعیت وخیمی نزدیک شده بود . دقیقا می دانستم که این موضوع ریشه درهوادار صحبت کردن من دارد . با اینکه تلاش می کردم عادت دیرینه ی هوادار صحبت کردنم را از بین ببرم ولی مرتبا تارهایم به دلیل نامعلومی که بعدا برایم فاش شد از یکدیگر باز می شدند و مدام گلویم درد میگرفت . در حالی که سعی می کردم برای دکتر توضیح بدم که من به دلیل حرفه ام ساعت ها از صدایم استفاده می کنم ایشان به وسط نطق مشعشعانه ی بنده پریدند و گفتند از یک تا ده بشمار؛ من هم شروع به شمارش کردم و تلاش کردم با صدایی سبک و پر رنگ بدون اینکه تارهایم از یکدیگر باز بشوند این کار را انجام دهم تا کمی از فشار برروی تارهای صوتی ام بکاهم . در همان لحظه آقای دکتر حرفی زدند که موجب شد آخرین باری باشد که به آنجا مراجعه می کنم . گفتند باید توام با نفس زدن بشماری و در وضعیتی که تارها باز بودند با صدایی که پر از هوا بود شروع به شمارش کرد و از من خواست که رنگ صدایش را تقلید کنم …

این توصیه برای من حکم اعدام تارهای صوتی ام را داشت و من هم انجام دادم ولی دوست داشتم که حداقل سر فصل یکی از مهم ترین و پیش پاافتاده ترین بحث های صداسازی را به ایشان نشان دهم که از این قرار است.

صحبت کردن توام با نفس زدن:

جذاب ولی ” آسیب رسان و مرگبار”

(صدای خود را آزاد سازید صفحه ۴۹)